Een slaafhaalder (spellingsvarianten: slaefhaelder, slaaf haalder, slaaf haaler) is een op de Europese werven schip speciaal gebouwd voor het massavervoer van gevangen Afrikanen bestemd voor de slavenhongerige koloniën op het Westelijk halfrond. De termen Afrika-vaarder of Guinea-vaarder kom je ook wel eens tegen.
Engelse en Franse equivalenten zijn onder meer guinea-man en vaisseau d'Afrique, maar er waren nog veel meer termen voor dit soort schepen. Slavenhalers werden ook in Denemarken, Spanje en Portugal gebouwd.
Na het verbod op de internationale slavenhandel in 1807-1808 ingesteld door Engeland en de Verenigde Staten van Amerika sloten steeds meer Europese landen zich tegen heug en meug hierbij aan. Tot ver in de 19e eeuw smokkelden slavenhalers geroofde Afrikanen naar Brazilië en Cuba en het Caraïbisch gebied. Soms zaten er 1000 gevangen Afrikanen op een slavenhaler. De schepen werden steeds sneller en moderner. Betrapte slavenhalers gooiden vaak hun gevangenen overboord of leverden complete zeeslagen met de marineschepen.
Hier volgt een kleine selectie uit 18e en 19e eeuwse krantenberichten.
1737 Een Franse slavenhaler verongelukt met 400 slaven, waarvan de meesten verdrinken
Leydse Courant 25-12-1737 www.delpher.nl |
Hollandse Historische Courant 26-12-1737 www.delpher.nl |
Bron: www.gahetna.nl |
Bron: www.gahetna.nl |
bron www.delpher.nl |
1744: meerdere slavenhalers arriveren in Suriname
bron www.delpher.nl |
1745 Jochem Outjes brengt 600 slaven naar Suriname. Outjes is een oude bekende. hij was de kapitein van het rampschip 'De Leusden' die in 1738 in de Marowijne verging.
Amsterdamse Courant 10-07-1745 \www.delpher.nl |
bron www.delpher.nl |
1746 Slavenhaler de Grenadier komt in Suriname aan.
bron www.delpher.nl |
1773-1774 Diverse slavenhalers
bron www.delpher.nl |
1793 Twee slavenhalers komen kort na elkaar aan in Suriname met 308 en 490 gevangen Afrikanen.
bron www.delpher.nl |
1842 Amerikaanse slavenhaler levert 600 Afrikanen aan plantages in Cuba.
bron www.delpher.nl |
1845 Een krantenbericht meldt dat ondanks het verbod op de overzeese slavenhandel nog grote aantallen geroofde Afrikanen jaarlijks werden verscheept.
bron www.delpher.nl |
De controle op de verboden overzeese slavenhandel beperkte zich niet tot de Atlantische Oceaan, maar strekte zich ook uit tot de Indische Oceaan ten oosten van Afrika en de Middellandse Zee, waar Arabische slavenhalers meer dan 1000 jaar mensen roofden voor hun slavenmarkten.
In 1868 bevrijdde het Engelse marineschip HMS Daphne aan de oostkust van Afrika gevangenen die op een Arabisch slavenschip werden aangetroffen. Ze waren bestemd voor de Arabische en Aziatische slavenmarkten. Het centrum van de Arabische slavenhandel lag in Zanzibar.
Bevrijde Afrikaanse kinderen op de Daphne, 1868 bron: http://www.nationalarchives.gov.uk/ |
Bevrijde Afrikanen op de Daphne, 1868 bron:http://www.nationalarchives.gov.uk/ |
De Arabische slavenroof op het Afrikaanse continent was even rampzalig voor de Afrikanen als de slavenroof ten behoeve van de Europese koloniën.
1888 Een Belgische slavenhaler met 400 ongelukkigen bestemd voor de Congo
Slavenpolis eind 18e eeuw
Het stadsarchief van Amsterdam heeft een lijst van slavenschepen op haar website gezet.
Zie: https://www.amsterdam.nl/stadsarchief/archief/downloads/suriname/
http://www.amsterdam-slavernij.nl/
1888 Een Belgische slavenhaler met 400 ongelukkigen bestemd voor de Congo
Bron : www.delpher.nl |
bron www.delpher.nl
|
Het stadsarchief van Amsterdam heeft een lijst van slavenschepen op haar website gezet.
Zie: https://www.amsterdam.nl/stadsarchief/archief/downloads/suriname/
http://www.amsterdam-slavernij.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten