dinsdag 8 november 2011

Mijn familiegeschiedenis : in de bouw

Cornelis Arendse, partner van Steffen Bijl

Reeds eerder heb ik iets geschreven over mijn overgrootvader Steffen Bijl en de bouwonderneming die samen met zijn partner J.Th. Distelbrink had.
Uit de familieverhalen was bekend dat Steffen Bijl nadat Distelbrink er uit was gestapt, later in de dertiger jaren van de 20e eeuw een nieuwe partner had gevonden, ene “meneer Arendse” Verdere  gegevens kon men mij leveren. Pas onlangs heb ik deze genoemde Arendse kunnen identicfieren, met dank aan de onvolprezen Historische Krantenpagina  van de KB en Genlias de bron voor stamboomonderzoek.

De "heer Arendse" is Cornelis Arendse. Hij haalde in 1921 zijn diploma bouwkundig opzichter en bouwkundig tekenaar en trouwde in 1924 met Debora van Straten, gescheiden echtgenote van Bernard Wijnkamp 

Bron KB



Examen C. Arendse, bouwkundig opzichter en bouwkundig tekenaar (Algemeen Handelsblad 23-04-1921)


Bron KB

Gebr. Marinus Frans & C. Arendse aanemers van bouwwerken (Algemeen Handelsblad 28-01-1930)
 



Bron KB


Diverse advertenties in de dertiger jaren van M.F& C. Arendse als aannemers en makelaars 1932
























In een advertentie van 17 maart 1939 in het Algemeen Handelsblad vinden we Cornelis Arendse genoemd samen met S. Bijl

Bron KB

Bron KB
Cornelis Arendse stierf op 10 mei 1941 oud 46 jaar. (Het Joodsche weekblad: uitgave van den Joodschen Raad voor Amsterdam, 16-05-1941)

Zijn weduwe Deborah Arendse-van Straten werd op 31  januari 1944 in Auschwitz omgebracht. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten