woensdag 2 november 2011

Het achtste wereldwonder bij Westervoort

Een obstakel in 1856

Ja Westervoort was ooit heel kortstondig wereldberoemd met het achtste wereldwonder, de spoorbrug over de IJssel die in 1856 werd geopend. Deze spoorbrug, de eerste vaste verbinding over de IJssel  was een onderdeel van de Rhijnspoorweg van Amsterdam via Arnhem naar Emmerik. Nederland was met een staatsschuld van 200% in deze tijd zo’n beetje het Afrika van Europa, en er was buitenlandse ontwikkelingshulp nodig om deze brug te bouwen. De 260 meter lange en 10 meter brede spoorbrug werd door Engelse Ingenieurs ontworpen en gebouwd met Engels geld. De bouw duurde drie jaar.
 
De nieuwste technologie werd toegepast bij de bouw
Gelders Archief
1551-CW231957

De nieuwste technologie werd toegepast bij de bouw
Gelders Archief
1551-CW231954

De nieuwste technologie werd toegepast bij de bouw
Gelders Archief
1551-CW231962

















Het 8e werelwonder bij Westervoort in 1856
Gelders Archief, 1551-CW231964
Zoals vaak met ontwikkelingsprojecten gaat, was ook dit geen onverdeeld succes. Kort na de openstelling van de brug ontstonden al de eerste problemen. IJsschotsen bleven steken rondom de pijlers en ijsbrekers. De brug werd zowel een obstakel voor het scheepvaart en ook het treinverkeer. In 1891 werd deze brug vervangen door een nieuwe brug . En hebben de ingenieurs van Rijkswaterstaat iets geleerd de afgelopen 150 jaar?  In 2011 bij de brug van Westervoort in ieder geval niet.

Plattegrond met de ijsbrekers
Gelders Archief,
1551-CW231951

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten