maandag 18 juni 2012

Sporen in Japan : geen vierkante wielen

Reizen met de trein in Japan. Wat een genot. Daar kunnen ze hier in Nederland nog wat van leren.
Vierkante wielen, blaadjes op de rails?
De Shinkansen, de Japanse HSL tussen de grote steden gaat echt heel hard (Alleen een taifun of een zware aardbeving levert wel eens een storinkje op.) 
De Shinkansen komt binnen
De trein is echter zo comfortabel, dat je nauwelijks iets merkt van de snelheid. Sommige treinen hebben "houten" vloeren, andere weer vaste vloerbedekking. Alles schoon en onbeschadigd. Aparte heren- en damestoiletten, allemaal brandschoon. Je rijdt altijd met de rijrichting mee. Na aankomst op het eindstation worden de stoelen gekeerd. De gebeurt soms automatisch, soms met de hand.
Op de stations staat op de perrons precies aangegeven waar de deuren van de betreffende coupe stoppen. En het klopt altijd. Er zijn coupés met gereserveerde zitplaatsen, waar je kan reserveren zonder bij te betalen.


Naar de kleinere plaatsen rijden boemeltjes. Soms zijn dat diesels. 


lokale diesel in Kyushu

lokale diesel in Kyushu
Maar ook hier geldt: alles is schoon.
We hebben gereisd met de bij JR (Japan Railways) aangesloten maatschappijen, maar ook met andere lijnen zoals de Nankailijn. 
Conducteurs en conductrices buigen voor de reizigers als ze de wagon binnenkomen en verlaten
Het werkt allemaal, ondanks het feit dat het private maatschappijen zijn. Dus het kan wel!


In Osaka zagen we roemruchte treinen met speciale vrouwencoupé's. Vrouwen die niet bepoteld willen worden door de grijpgrage andere sexe kunnen hier rustig reizen.

Alleen voor vrouwen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten