![]() |
Titel De Godsgeleerthydt der Bramines...., 1711 Bron Ook te raadplegen via www.delper.nl |
![]() |
Beschrijving van de Tempel en de beelden in't algemeen Sinjeu noemt een tempel in “Terewaroer …. liggende agter Nagapatman” Bron Ook te raadplegen via www.delper.nl |
“Terewaroer …. liggende agter Nagapatman” is Thiruvarur in Tamil Nadu. In de stad Thiruvarur is een grote hele oude Shivatempel.
Sinjeu beschrijft in het algemeen een aan Shiva gewijde tempel, de verschillende schrijnen waar de goden verblijven, de aankleding en versiering van de beelden en de diensten.
![]() |
De ceremonie waarbij het beeld van Eswara 's-avonds bij zijn vrouw Satti wordt gebracht. Bron Ook te raadplegen via www.delper.nl |
![]() |
De ceremonie waarbij het beeld van Eswara 's-avonds bij zijn vrouw Satti wordt gebracht. Bron Ook te raadplegen via www.delper.nl |
“Dit alles geschiet zo
3 maal des daag, maar ’s avonds wort er nog ijts gezien, dat, nog smorgens nog ‘smiddags
voorvaelt. Den dienst ’s avonds gedaan zijnde, en de offerranden, schenkagie,
of geld van geloften die gedaan zijn en in’t hijl(ige) der Hijl(igen) zijn
gebragt, door de mindere priesteren den dispensien overgegeeven (gel(ijk) ook na
de morgen en ‘smiddag dienst geschiet) word er een palakijn vervaardigt waar
van de bramines de draagers zijn in welke Eswara (zijnde een koper beeld, dat
op hoog tijd ook op de koeien wagen word omgetrokken) door den hoogenpriester
geleijt word, dit beeld den tempel rontom gedragen zijnde in ’t voorhof rontom ’t
hijlige word dan gedragen na de kamer van Satti door den hoogenpriester,
gevolgende; op dat Eswara zijn nagt ruste bij Zijne lieve Ega zou neemen,
wanner hij die nagt zijn verblijf bij Satti gehad heeft, komt den hoogenpriester
en brengt hem weder in sijn kamer.”
In modern Nederlands: ’s-Avonds wordt het beeld van Eswara (Shiva) in een draagstoel om de tempel gedragen door de priesters, geleid door de hogepriester en om het heilige der heilige gevoerd, waarna hij dan naar de schrijn van Satti, zijn echtgenote wordt gedragen om daar de nacht door te brengen, of zoals Sinjeu het stelde : "Eswara zijn nagt ruste bij Zijne lieve Ega zou neemen". (God zijn is natuurlijk doodvermoeiend) De volgende ochtend wordt het beeld dan weer door de hogepriester naar zijn eigen plek gebracht.
Het is niet duidelijk of dit nachtelijke ritueel in de niet met
name genoemde tempel in “Terewaroer achter Nagapatnam” plaats
vond of in een andere tempel.
Aanvulling: Er is een tempel in Zuid-India in Madurai waar een ceremonie wordt uitgevoerd zoals hierboven door Sinjeu werd beschreven.
![]() |
Afbeelding van de Pagode te Madura, 1844 Bron: www.delpher.nl |
In 1857 maakt de Engelsman Linnaus Tripe enkele foto’s van deze tempel.
![]() |
Foto van de gopuram van de tempel, 1857 door Linnaeus Tripe Bron: the Internet Archive |
De fragmenten uit de tekst van Sinjeu komen uit
https://books.google.nl/books/about/De_Godsgeleerthydt_der_Bramines_die_Eswa.html?id=7-4Kmn9aFgUC&redir_esc=y Dit handschrift is ook te raadplegen via www.delpher.nl
Over het leven en het werk van Petrus Sijnjeu of Sinjeu op Ceylon is niet veel geschreven. Hier volgen enkele links.
Petrus Sinjeu (Sijnjeu) werkte als predikant vanaf 1704 tot de datum van zijn overlijden in 1726 op Ceylon (Sri Lanka). Sinjeu in 1703 in dienst getreden bij de VOC https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00444/db49a16a-c864-11e6-9d8b-00505693001d
https://www.openarchieven.nl/ghn:4138a044-f072-41c9-8fe6-3782b4432511/nl
https://www.dbnl.org/tekst/_tij008188501_01/_tij008188501_01_0058.php
https://www.dbnl.org/tekst/_doc003197901_01/_doc003197901_01_0007.php
https://www.delpher.nl/nl/boeken1/gview?query=eswara&coll=boeken1&identifier=7-4Kmn9aFgUC&rowid=1
https://ia600202.us.archive.org/18/items/actavanhetzendin00zend/actavanhetzendin00zend.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten