![]() |
Ardhanarisvari |
![]() |
![]() |
De Nederlandse koopman en reiziger Jan Huygen van Linschoten bezocht tijdens zijn verblijf in Goa ook de grottentempel van Elephanta.
![]() |
![]() Beschrijving van de beelden in de Elephanta tempel door Jan Huygen van Linschoten, 16e eeuw, uitgave 1596 Bron:www.delpher.nl |
De schrijver was vol bewondering en had dus ook het Ardhanarishvara beeld gezien dat hij net als latere reizigers als “Amazone” interpreteerde. Ik krijg de
indruk dat hij de door de Portugesen veroorzaakte vernielingen betreurde.
Toen Carsten Niebuhr zo’n 260 jaar geleden in de Elephanta grotten tempel arriveerde was hij overweldigd door de enorme beeldenpracht. Carsten maakte een aantal tekeningen van de helaas zwaar beschadigde beelden. Ik probeer me voor te stellen hoe dat geweest moet zijn. Donkere grotten, bij het licht van walmende toortsen en flikkerende lantaarns werken. Het werk in de grotten was niet zonder risico, want in de duisternis huisden gevaarlijke dieren zoals slangen en wespen (lees zijn reisverhaal maar). Carsten maakte onder ander een tekening van een vreemde figuur met één borst.
![]() |
Tekening van Carsten Niebuhr uit de Nederlandse editie van 1780 Bron: www.delpher.nl |
![]() |
Tekst bij de tekening van Carsten Niebuhr uit de Nederlandse editie van 1780 Bron: www.delpher.nl |
“De hoofdpersoon in
deze groep is een vrouwspersoon, dat maar één borst heeft, en dus mogelijk een
amazone zal verbeelden. Ze heeft vier armen. Met de voorste regten arm rust zij
op een ossenhoofd, in de agterste regte hand houd zij eene slang…..”.
Niebuhr kon onmogelijk weten dat het beeld Ardhanarishvara voorstelt, de versmelting van Shiva en Parvati tot één , half mannelijk en half vrouwelijk lichaam. Alhoewel deze mythe toch al sinds de 17e eeuw in de Europese publicaties over India regelmatig werd benoemd. Maar kennelijk was er nog geen afbeelding daarvan bekend.
![]() |
Abraham Rogerius' beschrijving van Ardhanari Eswara, 1651 Bron: www.delpher.nl |
![]() |
Baldaeus en Rogerius werden in ook in het Duits vertaald. Bron: www.delpher.nl |
In 1770 maakte een schrijver deze opmerking: “Deze God werdt zo verliefd op haar dat hij haar zijn halve lichaam gaf, en dus werdt hij een hermaphrodiet ; waarom de Brâmmans hem Ardhanari, dat is, half man half vrouw of man wijf noemen.”
![]() |
1770 beschrijving van Ardhanari Bron : www.delpher.nl |
Rond 1800 was Ardhanarishvara in ieder geval in Europa ook bekend als afbeelding uit de Indiase kunst.
![]() |
Chiven, moité Homme et Moité Femme. Vertaald Shiva, half man, half vrouw. 1782 Pierre Sonnerat Bron : www.delpher.nl |
![]() |
Shiva en Parvati samengevoegd, met hun rijdieren Edward Moor, the Hindu Pantheon 1810 Bron: Internet Archive |
![]() |
Shiva en Parvati samengevoegd, met hun rijdieren Uit het hoofd van Shiva ontspringt de rivier de Ganges Edward Moor, the Hindu Pantheon 1810 Bron: Internet Archive |
The Origin of Pagan Idolatry, 1816, George Stanley Faber
![]() |
The Origin of Pagan Idolatry, 1816, George Stanley Faber, De vergelijking met de Amazone uit de Griekse mythologie wordt hier ontzenuwd Bron : Google Boeken |
![]() |
Shiva helft in Rudra Thandavam, 1978, Bron : YouTube |
![]() |
Parvati helft in Rudra Thandavam, 1978, Bron : YouTube |
![]() |
Rudra Thandavam, 1978, Bron : Google |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten