Abraham Rogerius beschreef in “De Open deure tot het Verborgen Heydendom, 1651” een feest gewijd aan een “duivel” “Ganga Gramma” genaamd. Deze Ganga Gramma werd door hem onderscheiden van de “Ganga Nadi, de rivier de Ganges. Ganga Gramma zou slaan op een stad Ganga.
![]() | ||
|
![]() |
![]() Bron:www.delpher.nl |
![]() | ||
|
![]() | ||
|
![]() | ||
|
![]() | ||
|
De feestdag “Ganga Iataro”,
viel in Palicatta (Pulicat) niet op een vaste datum. De “heydensche gouverneur” bepaalde op welke dag het feest gevierd
werd.
Op deze feestdag werd in de tempels gewijd aan deze Ganga,
rijst gekookt en uitgedeeld aan het volk. In de middag was er een processie,
waarin het beeld van Ganga op een hoge wagen in de straten van de stad werd
gereden. De toeschouwers hieven de gevouwen handen hoog boven het hoofd en wierpen
zich in aanbidding op de grond. Rogerius zag met eigen ogen hoe arm en rijk,
waaronder Sinnana de gouverneur van de stad op deze wijze Ganga aanbaden.
Ter ere van Ganga werden vele bokken geofferd. Achter de wagen
van Ganga werd ook een wagen met een wipgalg meegevoerd, waaraan mensen die een
gelofte aan Ganga hadden gedaan, of boete wilden doen, of genezing zochten,
daaraan werden opgehangen met ijzeren haken door hun rugspieren gestoken. De omstanders
maakten veel lawaai zodat de pijnkreten niet gehoord kunnen worden.
Rogerius beschreef nog andere kwellingen die gelovigen
ondergingen ter ere van Ganga. Volgens zijn zeggen wierpen mensen zich onder de
wagen om door de wielen vermorzeld te worden, maar zelf had hij dat niet
gezien..
Het feest eindigde met een ritueel offer van een buffel. Het
kadaver werd begraven en het bloed achtergelaten voor “Ganga Gramma”.
Ik denk dat Rogerius een aantal zaken verwarde. Er is een godin Gangamma in Tirupati die gevierd met een Jatara (Iataro volgens Rogerius) Gangamma is een Gramadevata.. Elke plaats had zijn eigen lokale Gramadevata.
Gangamma en Gramadevata zijn door Rogerius samengevoegd in het
begrip “Ganga Gramma.”
De beschrijving van Rogerius werd klakkeloos overgenomen
door andere schrijvers.
![]() |
Tirupati gangamma https://gotirupathi.wordpress.com/2015/05/06/tirupati-gangamma-jatara/ |
Deze afbeelding van Gangamma komt overeen met de beschrijving door Rogerius: vier armen, in een linkerhand een kopje en in een rechterhand een drietand.
Een aantal renten waarin de processie ter ere van Ganga werd afgebeeld in chronologische volgorde.
![]() | ||
|
![]() |
De wipgalg in de Franse uitgave, 1670 Bron: www.delpher.nl |
![]() |
Processie met wipgalg, uitgave van Olfert Dapper, 1672 Bron : www.delpher.nl |
![]() |
La Procession de Ganga met wipgalg, uitgave door Picart Bron: www.delpher.nl |
![]() |
La Procession de Ganga met wipgalg, uitgave door Picart Bron: www.delpher.nl |
![]() |
Wipgalg in Pierre van der Aa, 1727 Bron: www.delpher.nl |
Pierre Sonnerat publiceerde in 1782 een zelfde soort prent,
![]() |
Fête Quidil en l’honneur de Mariatale déesse de la petite vérole Mariatale, de godin van de Pokken, 1782, Bron: The Internet Archive |
![]() |
Beschrijvingin de annotatie: Mariatale en Ganga 1782 Bron: www.delpher.nl |
Volgens de annotatie bij zijn beschrijving van het feest van Mariatale, was deze godin dezelfde als de duivel Ganga van oudere schrijvers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten