zaterdag 3 mei 2025

Een processie ter ere van Ganga

 Abraham Rogerius beschreef in “De Open deure tot het Verborgen Heydendom, 1651” een feest gewijd aan een “duivel” “Ganga Gramma” genaamd. Deze Ganga Gramma werd door hem onderscheiden van de “Ganga Nadi, de rivier de Ganges. Ganga Gramma zou slaan op een stad Ganga.


Bron ;www.delpher.nl


Bron:www.delpher.nl


Bron: www.delpher.nl




Bron: www.delpher.nl



Bron: www.delpher.nl


Bron: www.delpher.nl


Rogerius beschreef: deze Ganga  als en beeld met vier armen, en in een linker hand een kopje en in een rechterhand een vork met drie tanden.

De feestdag “Ganga Iataro”, viel in Palicatta (Pulicat) niet op een vaste datum. De “heydensche gouverneur” bepaalde op welke dag het feest gevierd werd.

Op deze feestdag werd in de tempels gewijd aan deze Ganga, rijst gekookt en uitgedeeld aan het volk. In de middag was er een processie, waarin het beeld van Ganga op een hoge wagen in de straten van de stad werd gereden. De toeschouwers hieven de gevouwen handen hoog boven het hoofd en wierpen zich in aanbidding op de grond. Rogerius zag met eigen ogen hoe arm en rijk, waaronder Sinnana de gouverneur van de stad op deze wijze Ganga aanbaden.

Ter ere van Ganga werden vele bokken geofferd. Achter de wagen van Ganga werd ook een wagen met een wipgalg meegevoerd, waaraan mensen die een gelofte aan Ganga hadden gedaan, of boete wilden doen, of genezing zochten, daaraan werden opgehangen met ijzeren haken door hun rugspieren gestoken. De omstanders maakten veel lawaai zodat de pijnkreten niet gehoord kunnen worden.

Rogerius beschreef nog andere kwellingen die gelovigen ondergingen ter ere van Ganga. Volgens zijn zeggen wierpen mensen zich onder de wagen om door de wielen vermorzeld te worden, maar zelf had hij dat niet gezien..

Het feest eindigde met een ritueel offer van een buffel. Het kadaver werd begraven en het bloed achtergelaten voor “Ganga Gramma”.

Ik denk dat Rogerius een aantal zaken verwarde. Er is een godin Gangamma in Tirupati die gevierd met een Jatara (Iataro volgens Rogerius) Gangamma is een Gramadevata.. Elke plaats had zijn eigen lokale Gramadevata.

Gangamma en Gramadevata  zijn door Rogerius samengevoegd in het begrip “Ganga Gramma.

De beschrijving van Rogerius werd klakkeloos overgenomen door andere schrijvers.

Tirupati gangamma 
https://gotirupathi.wordpress.com/2015/05/06/tirupati-gangamma-jatara/

Deze afbeelding van Gangamma komt overeen met de beschrijving door Rogerius: vier armen, in een linkerhand een kopje en in een rechterhand een drietand.

Een aantal renten waarin de processie ter ere van Ganga werd afgebeeld in chronologische volgorde.


De wipgalg
Bron: www.delpher.nl

De wipgalg in de Franse uitgave, 1670
Bron: www.delpher.nl

Processie met wipgalg,
uitgave van Olfert Dapper, 1672
Bron : www.delpher.nl

La Procession de Ganga met wipgalg, uitgave door Picart
Bron: www.delpher.nl

La Procession de Ganga met wipgalg, uitgave door Picart
Bron: www.delpher.nl

Wipgalg in Pierre van der Aa, 1727
Bron: www.delpher.nl



Pierre Sonnerat publiceerde in 1782 een zelfde soort prent, 

Fête Quidil  en l’honneur de Mariatale déesse de la  petite vérole
Mariatale, de godin van de Pokken, 1782, 
Bron: The Internet Archive

Beschrijvingin de annotatie: Mariatale en Ganga
1782
Bron: www.delpher.nl

Volgens de annotatie bij zijn beschrijving van het feest van Mariatale, was deze godin dezelfde als de duivel Ganga van oudere schrijvers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten