maandag 30 mei 2011

Voorouderverering

Ding 19: genealogie

De verering van de geesten van (dooie) voorouders wordt beschouwd als de oudste vorm van religie ter wereld. Vooroudercultus beperkte zich niet tot primitieve stammen die de schedels van opa en oma bij de hand hielden, maar was en is ook onderdeel van de religieuze praktijken van verder ontwikkelde culturen, denk maar aan de Romeinen en het huidige China en grote delen van Azië. Voorouders waarvan de nakomelingen uitsterven, of nalaten hen te herdenken gaan een slechte tijd tegemoet in het hiernamaals.
De moderne westerse wereld (Europa en de VS) kent zijn eigen vorm van voorouderverering : Genealogie
Genealogisch onderzoek is mij niet geheel onbekend.  Genlias heb ik gebruikt om op een snelle manier voor mijn moeder een overzicht te maken van de Friese voorouders (zowel van haar vaders als moeders kant), en ook heb ik een kennis blij gemaakt door samen met haar in Genlias te zoeken naar haar voorouders.

De opdracht van dit ding luidt om eens op een van de genealogische sociale netwerken te kijken wat er over het archief wordt gezegd. De volgende zoekactie http://www.stamboomforum.nl/zoek/?q=Gelders+Archief
leverde 1707 resultaten, merendeels in de categorie hulp gevraagd/aangeboden (ik heb ze natuurlijk  niet alle 1707 bekeken).

Een veel handiger manier om te achterhalen hoe bezoekers over de archiefinstelling denken, is door te zoeken in "Google discussiegroepen" en dan sorteren op datum. Vandaag 30 mei 2011 levert dat op "Gelders Archief"  810 treffers bijna allemaal van stamboomforum. "Google discussiegroepen" zelf levert gesorteerd op datum vandaag 268 treffers.

"Familysearch Indexing tool". Als er misschien ooit bronnen uit Suriname aangeboden om te indexeren zal ik er misschien aan deelnemen. Wel heb ik ooit gezocht op Familysearch naar een Schotse voorouder (William Elder) , wat mij opviel was dat een en dezelfde persoon soms meerdere keren door verschillende personen was geïndexeerd, en dat de aangeleverde gegevens kwalitatief nogal verschillen.


Via de Website Denie Kasan kan men als vrijwilliger deelnemen om Surinaamse bronnen te ontsluiten
Alleen leden kunnen het forum bekijken van de Stichting Surinaamse Genealogie in tegenstelling tot Surinaamse genealogie, network54

Een deel van mijn voorouders komt uit Suriname: enkele familieleden zijn bezig met het familieonderzoek, en ik lever mijn bijdrage door voorouderjacht op internet. Ik voel echter geen behoefte om lid te worden van allerlei genealogische internetsites.

Desondanks heb ik veel gevonden in de volgende digitale bronnen:

Databases Nationaal Archief : “Vrij in Suriname” en “Manumissies
De nieuwe website van het NA (gahetna) geen verbetering ten opzichte van de oude en ook het zoeken is er niet makkelijker op geworden.
Door via internet kopieën te bestellen van archivalia van het Nationaal Archief waarvan de beschrijvingen via de online inventarissen zijn te raadplegen.

DBNL website: Surinaamse almanakken
Diverse publicaties op de KIT database koloniaal erfgoed


Geen opmerkingen:

Een reactie posten