vrijdag 17 juni 2011

Het einde der dingen

De toekomst staat in de sterren geschreven. 

De uitvinder van de mobiele telefoon heeft zich laten inspireren door draadloze communicatiemiddelen in “Star Trek” “The Original Series” (1967-1969)
De technologie staat niet stil en heeft de 23-archiefdingen al weer ingehaald met e-readers en tablets

En nu dan het einde der Dingen :   ding 23

23-Archiefdingen was voor mij…..

Ik had mij niet opgegeven voor de cursus en was ook niet opgegeven door de boven mij gestelden.  Toen de cursus al tijd bezig was kreeg ik van mijn coördinator het verzoek om mee te doen. Ik was niet bepaald enthousiast, twitter, facebook, hyves, afgaande op de berichten in de kranten over deze internettoepassingen had ik een houding van ‘t kan me allemaal gestolen worden.

Je kan naar de sociale media kijken als privégebruiker en als professional.

Als privégebruiker vind ik bijvoorbeeld Facebook of twitter bijv. nog steeds weinig zinvol en Facebook zie ik helemaal niet zitten want Facebook kan het surfgedrag volgen van mensen die geen gebruiker zijn van de website. Het Amerikaanse bedrijf geeft toe cookies te hebben geplaatst op de computers van mensen die websites bezochten met Facebook Connect.
De rest gun ik het voordeel van de twijfel, hoewel Google ook geen beste reputatie heeft als het om de privacy van gebruikers gaat.
Interessant is de mening van de oprichter van Hyves, dat al het hyven en twitteren iets met je brein doet. Het werkt verslavend. Het wordt allemaal oppervlakkiger.
Dat nieuwe technologieën en sociale media een geweldige maatschappelijke invloed kunnen hebben is mij overigens wel duidelijk (Understatement).

Een onverwachte verrassing:
Grappig is wel dat je je eigen tweets soms binnen een uur weer terugvindt op allerlei andere sites die geautomatiseerd tweets over een onderwerp of stad verzamelen.
De consequentie van  het  geautomatiseerde wereldwebwijd volgen en delen van nieuws dmv rss en alle abonnementen is volgens mij  een enorme hoeveelheid exabites aan extra en vaak overbodige gegevensruis. 
De meeste mensen beseffen namelijk niet  is dat internet een grote energieslurper is http://www.intermediair.nl/artikel/weekblad-archief/61824/internet-vreet-energie.html en daarom is een selectief gebruik van dit medium is mijn ogen geen overbodige luxe, en dus kies ik ook om deze reden ervoor om niet elke oprisping van en met jan en alleman te delen in de sociale media.

Mijn professionele blik op de sociale media
Mijn insteek in deze is vooral praktisch.
Er is in onze organisatie een pr-medewerker die al enkele jaren de ontwikkelingen van de media op internet volgt en waar nodig ook inzet voor het bedrijf.
Hoewel web 2.0 voor de organisatie interessante mogelijkheden biedt om meer bekendheid te krijgen bij het publiek (en daar ook al gebruik van maakt) zie ik in de meeste 23 archiefdingen voor mijn directe werk geen zinvolle toepassingen, hoewel sommige opdrachten wel leuk waren om te doen. Maar om nu bij elke mooie kaart of prent die ik tegenkom een tweet de wereld in te sturen.

Wat heeft dit leerprogramma “gedaan” met jou en met de organisatie waar je werkt?

Dit leerprogramma heeft “met mij heel weinig gedaan”  behalve tijd kosten vrees ik en wat het voor de organisatie doet zal in de toekomst moeten blijken. Ik heb ooit een eigen website gebouwd, voor het grootste deel gewoon in html code en de fijne puntjes zoals deze gekleurde tabel met een web editor  Daar heb ik al ervaring opgedaan met het uploaden van plaatjes en muziekfragmenten. Na een dergelijke klus is een weblog maken, inrichten en bijhouden via blogger eigenlijk kinderspel.
Een filmpje van Youtube embedden is een aardige oefening, maar dit is meer iets voor de collega’s die bewegend beeld en geluid doen, en die hebben voor onze organisatie al films op Youtube gezet. Librarything zou iets zijn voor de bibliotheekmedewerker (die overigens niet aan de cursus deelnam).
Als je als individuele medewerker alle geboden van het manifest Archivaris 2.0 wilt naleven kom je niet meer aan je werk toe: het ontsluiten van archieven voor  het publiek (Politci moesten maar eens wat minder twitteren met hun speeltjes en zich meer bezig houden met waar ze voor betaald worden).
Onze organisatie werkt met Maisflexis en zit in de gebruikersvereniging van Mais.
“Sociale media op MAIS-Internet  Sociale media is het toverwoord van de laatste jaren. Facebook, Hyves, Twitter, LinkedIn, het zijn maar een paar van de mogelijkheden om je informatie of persoonlijke boodschappen met anderen te delen. Ook wij ontkomen niet aan deze ontwikkelingen en we doen dus ook van harte mee. In overleg met de gebruikersvereniging hebben we de afgelopen week twitter-, facebook- en bookmarkmogelijkheden in MAIS-Internet ingebouwd. Deze mogelijkheden zullen per klant instelbaar zijn.” Nieuwsbrief 29 van de Ree (archieven.nl)
Archiefdiensten zijn overheidsdiensten en zouden dus moeten vallen onder een algemeen beleid van de Overheid 2.0. 

Mijn favoriete Dingen die ik heb  leren kennen en gebruiken

Voor mijn directe werk zijn twee dingen interessant:
Ding  9:  kaarten  Ik wil mij gaan verder verdiepen in de presentatie van historisch kaartmateriaal middels georeferentie, maar dat schijnt nog behoorlijk ingewikkeld te zijn en ik moet daar wel de tijd voor hebben
Ding 10:  het plaatsen van een presentatie op google.docs. Met beeldmateriaal kan je interessante thematische presentaties maken. Ook hier wil ik mij in de toekomst verder mee bezighouden (als er tijd voor is)


Wat kan er gedaan worden om 23 Archiefdingen te verbeteren

Verder mis ik in de opdrachten van de 23dingen de problematiek van de toekomstige digitale archieven die op ons afkomen. Het gaat nu bijna allemaal om filmpjes, plaatjes, allerlei gescande en gedigitaliseerde documenten, maar  de problematiek van digitale archiefvorming en het beheer en de toegankelijkheid en de rol van web 2.0 daarin,  zou een toch een belangrijk item moeten zijn in deze cursus.  Ding 10 Online kantoortoepassingen (valt onder het begrip “cloud computing)  gaat hier niet op in terwijl er toch wel de nodige kanttekeningen zijn te plaatsen bij dit fenomeen.


"Cthulhu fhtagn"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten