woensdag 1 juni 2011

Voetnoot in de geschiedenis

Star Trek
De informatiesystemen op de Enterprise worden gevoed uit vele archiefbronnen.
Elk moment kan de bemanning gegevens opvragen uit diverse archieven en databases, zoals de scheepsdatabase, starfleet database, medical database, pads met rapporten en verslagen, lectuur, logbestanden (zowel zakelijk las persoonlijke logboeken). Onderling en met de scheepscomputer staat men in verbinding met zowel vaste en draadloze communicatiesystemen.

Ding 20; Footnote

Footnote biedt zo'n overweldigende hoeveelheid informatie, dat je moet uitkijken er niet in te verdwalen.

Ik ga er vanuit dat het wel goed zit met de betrouwbaarheid van de data aangeleverd door bibliotheken en archiefdiensten. Over de juistheid van alle gegevens die door privépersonen worden aangeleverd ben ik nog niet zo zeker, want iedereen kan er alles opzetten. Het gevaar bestaat dat informatie heel ongelijksoortig van kwaliteit wordt en wie controleert dit alles? Hoe zit het met context en betrouwbaarheid van de al deze informatie?
Ik heb geprobeerd naar Amerika geëmigreerde familieleden op footnote te vinden, maar dat is niet gelukt. Ik krijg de indruk, dat nog niet alle Amerikaanse bronnen erop staan en het is lastig om in een kort tijdsbestek te zoeken in de enorme hoeveelheid materiaal.
Verder kwam ik net als op Nederlandse sites, die bronnenmateriaal op internet plaatsen ook hier het probleem tegen van tekstherkenning door het zoeksysteem. Gezocht op het woord Suriname was het woordje supreme bij een van de treffers geel gemarkeerd.

De opdracht om een amerikaanse bron te voorzien van een annotatie heb ik niet gedaan. Eerlijk gezegd weet ik te weinig van de Anerikaanse geschiedenis om iets zinnigs toe te voegen aan Amerikaans historisch bronnenmateriaal.

En wie eventueel lid wil worden: Footnote is niet helemaal gratis!!!!! Als je alle mogelijkheden van de site wil kunnen gebruiken moet je dokken. Ik heb wel als kleine oefening onderstaande  afbeelding van Fort Pannerden (1869) geupload via het 23-archiefdingenaccount



En heeft iemand de wel de Gebruiksvoorwaarden van Footnote goed gelezen. Alleen deze tekst is een studie op zich.

Ooit heb ik een paar afbeeldingen geupload naar http://www.joodsmonument.nl/ ,
onderdeel van http://www.communityjoodsmonument.nl/, waarvan de opzet enigszins vergelijkbaar is met Footnote.

In Nederland lopen nu diverse grote digitaliseringsprojecten van historisch bronnenmateriaal door diverse instellingen, die op vergelijkbare wijze door een overkoepelende website toegankelijk gemaakt zouden kunnen worden en de gevonden informatie ongeacht de herkomst wordt gepresenteerd in een zoekresultaat.  Nu moet je steeds opnieuw alle sites apart doorzoeken of afhankelijk zijn van de zoekresultaten van zoekmachines als Google

Geen opmerkingen:

Een reactie posten