woensdag 26 februari 2025

Mahashivratri

Vandaag is het Mahashivratri, een belangrijk feest voor hindoes wereldwijd.

Deze nacht worden diverse gebeurtenissen herdacht : 

  • Huwelijk Shiva en Parvati
  • Shiva danst de Tandava deze nacht
  • De verschijning van de Lingam 
  • De vernietiging van de drie steden 
  • Shiva dronk vergif om de wereld te redden.

Dit gif Kaalkoot of Halahala, kwam naar boven bij het Karnen van de Zee. De Goden en Demonen wilden Amrita de drank van onsterfelijkheid naar boven halen, Eerst kwam er van alles bovendrijven  waaronder het vergif. Het vergif bedreigde al het leven. Volgens sommige varianten werd de slang die als karntouw werd gebruikt misselijk en braakte het gif uit. Shiva, de goeierd offerde zich op, maar werd ziek van het gif. Er zijn verschillende versies die verhalen hoe het gif niet verder kwam dan zijn keel. 

Een van de versies is dat hij opium/datura/wiet kreeg toegediend. Een andere versie verhaalt dat Parvati zijn keel dichtkneep om te voorkomen dat het gif zijn hart bereikte. De derde versie is best wel ontroerend De moedergodin manifesteerde zich als Tara, die de doodzieke Shiva genas door middel van borstvoeding. Door het gif werd zijn keel blauw en daarom wordt hij ook Neelkanth of Nila Kantha genoemd. 

Ik ontdekt echter nog een andere versie hoe Shiva werd genezen van het gif. Lees verder en het zal u worden onthuld.


het karnen van de zee, Shiva staat rechts voor Brahma
Bron: www.delpher.nl


het karnen van de zee, Shiva staat links achter Brahma
Afbeelding uit een andere uitgave
Bron: www.delpher.nl

De slang Vasuki dronk ook van  het gif

Shiva was goed ziek van het gif en zeer waarschijnlijk die arme Vasuki ook.Er wordt bij deze afbeeldingen altijd vermeld dat hij dronken of onder invloed was. Ik denk eerder dat hij nog moest bijkomen van de Kaalkoot. Zie verderop het verhaal van dominee Rogerius uit 1651, 

Shiva voelt zich niet lekker


Man, man, man, Ik heb het niet meer

 Maar er wordt gewerkt aan een medicijn. Shiva is niet voor niets ook heer van de medicijnen ook de slang kijkt reikhalzend uit naar verlichting van de keelpijn.

De huisapotheek

De twee zoontjes Ganesha en Kartikeya zijn er ook bij aanwezig Tegenwoordig zouden ze door Jeugdzorg  uit huis worden gehaald wegens een onveilige thuissituatie. Papa is een gebruiker

Drankje is bijna klaar
Vasuki met zijn zere bekje mag eerst

De slang laat het zich goed smaken

Flesje op de volgende afbeelding lijkt bijna op een papaverbol, maar misschien gaat mijn fantasie op de loop. Jaren geleden was ik bij een Opium ceremonie in de omgeving van Jodphur. In India mag op het platteland opium worden gebruikt om het zware werk op de akkers te kunnen volhouden Voordat de opium werd geconsumeerd (oplost in thee) werd eerst een gebed uitgesproken voor een natarajabeeldje. Relatie van Shiva en opium is net te ontkennen.

Maar in een eeuwenoud boek staat nog een andere versie hoe Shiva werd gered. Dit verhaal werd opgetekend door een Nederlandse dominee die in dienst van de VOC 10 jaar in India had gewoond. Hij had daar veel contact met Brahmaanse priesters en voerde met hen gesprekken over hun religie en hij noteerde alles wat hij te weten kwam. Zo schreef hij over mahashivratri het volgende

Hier knap een mens van op
“Den 8 februarius (1640) wert een feest Tsevveratre ghenoemt van de Seiviaes ende Smartaes geviert, doch niet van de VVeistnouvaes. Op dit feest moeten ze een hele dag en nacht vasten. Doch in het gemeen brengen de Soudras de nacht van dit feest met spelen door, opdat sy haer van den slaep onthouden souden. Doch den Brahminne seyde dat dat den rechte wyse niet en was van het feest te vieren, maer dat gheordonneert was, dat men sich dien geseyden tijt van eten moest onthouden, en denselven te besteden met Esvvara te dencken, ende aen sijn beelt dienst te doen. Dit feest wort gheviert tot ghedachtenisse van het geen Eswara ontmoet is, ter tijt dat het Kalecote Wissiam, dat het schadelijk vergift, waer van Cap.3. gewach wert gemaeckt, ’twelck de werelt veel onlust veroorsaeckte, voor den dagh quam. Sy seggen dat soo wanneer Eswara dat vergift wilde inslocken, dat het in sijn keel ghebleven is, waer over hij noch den toe-naem van Nile Canta, dat is, swart krop, behouden heeft. Sy seggen oock,  dat soo wanneer hy dat vergift hadde ingheslockt, dat hij beswijmde. De Devetaes, wanneer sy dat sagen, soude alle de  menschen der Werelt dien ganschen dag hebben belast te vasten, ende met het ghedencken aen Eswara den tijt door te brenghen. Waer op ghevolgt is, dat hij wederom tot sich selfs ghekomen is; ende tot hem selven ghekomen sijnde, soude belooft hebben, dat die gene, welcke in toe-komende dit feest souden vieren, dat die verghevinghe van alle sijn sonde bekomen soude.”

 

Beschrijving van Mahashivratri door Rogerius, 1651
Bron : www.delpher.nl


Beschrijving van Mahashivratri door Rogerius, 1651
Bron : www.delpher.nl

 

Shiva genas door de gebeden van de mensheid.

Ruim 70 jaar na bovenstaande beschrijving werd het volgende geschreven over Mahashivratri

“Het vasten door hen Quiveraseri genoemt, valt in den maand februari in. Dit vasten is seer streng : men mag in den tijdt van 24 uuren niet eeten noch slaapen, en geduurende deze tijdt verhaalen ze de verdichte historiën hunner goden en van hunne castes. Zij doen rondom hun pagoden processiën, en de onderlinge bezoeken duuren den ganschen nach tot dat den dageraat verschijnt. Alsdan offeren zy den goden, aanbiedende geldt, en geeven aalmoezen den priesteren; en hier mede eindigt deeze vasten.”

Beschrijving van Mahashivratri 18e eeuw
Bron : www.delpher.nl

De oorspronkelijke Franse tekst met de beschrijving van Mahashivratri,
uitgegeven door Picart in 1723
Bron : www.delpher.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten