![]() |
Afbeelding van een hindoetempel op de titelpagina van De Open-deure tot het verborgen Heydendom, 1651 Bron :www.delpher.nl |
Abraham Rogerius geeft in zijn werk De Open-deure tot het verborgen Heydendom een overzicht van tempels in de omgeving van Pulicat. Bij een van de tempels heeft hij een interessant verhaal: "eenighe dagh reysens van Palicatte is die seer vermaerde Pagode Tripeti”.
De tempel vierde in de 17e eeuw drie grote feesten, toen een in september, waarop uit alle streken een grote massa sudras (gewoon volk) op af kwam met veel giften. Het tweede feest in die dagen was in december, waar meestal de brahmanen aan deelnamen. De datum van het derde feest heeft hij niet kunnen achterhalen, omdat hij dat niet had aangetekend. De tempel krijgt jaarlijks zoveel bezoek, dat ze veel inkomsten heeft, zoveel gelijk aan wat 60-80 pagoden [een pagode is een munteenheid]. De “heydenen” komen niet met lege handen, maar om zich te bevrijden door de giften, door geloften die ze aan deze tempel deden, door het verkrijgen van gezondheid of andere ontvangen weldaad, waardoor deze tempel erg machtig en rijk was geworden.
De brahmaan Padmanaba vertelde echter dat de Tripeti tempel
vroeger veel rijker was geweest, omdat de heersende koningen niet zo godsdienstig
waren als hun voorgangers, want zij deden niet aan milde gaven, die vroeger de
tempel hadden verrijkt. Vroeger lieten de koningen de tempels hun schatten
behouden, en niet teveel uit de schatkist haalden, om in het nodige onderhoud
van de tempel te kunnen voorzien, maar dat hun opvolgers dat niet doen. Koning
Weincataperi heeft een groot bedrag uit de schatkist van de tempel gelicht, en
omdat hij net daarna niet wilde vergoeden, “of
het het Heylighe te berooven, soo passeerde hij een obligatie aen de Pagode,
voor het gelt dat hij gelicht hadde, sich verbindende het selve wederom te
vol-doen, so wanneer het rijck in een
beteren stand soude ghekomen zijn”. Zijn opvolger, koning Rama Devvela, volgens de brahmaan zeer
begerig was naar geld, goed en kostbaarheden, niet alleen in de voetsporen van zijn voorzaat trad , maar zich ook had
voorgenomen de kostbare juwelen van de tempel te nemen, om zich daarmee te
verrijken, waaronder de kostbare kroon met robijnen en diamanten ingelegd, die
het hoofd van het godenbeeld sierde. De persoon die door de koning was
opgedragen om dit te doen, zou onder aan de berg waar de tempel Tripeti
opstaat, zijn gestorven. En ook de koning hem zou kort daarop hebben gevolgd.
Volgens de brahmaan had de koning zijn terechte straf gekregen. Hij was van
mening dat zoiets niet ongestraft kon blijven, maar dat ze in korte tijd “haer loon krijgen”
![]() |
beschrijving van de tempel in Tirupati, Bron: www.delpher.nl |
![]() |
beschrijving van de tempel in Tirupati, Bron: www.delpher.nl |
![]() |
beschrijving van de tempel in Tirupati, Bron: www.delpher.nl |
Deze geschiedenis wordt door Picart in iets andere bewoordingen overgenomen van Rogerius
![]() |
De beschrijving van Tripeti (Tirupati) in de 18 eeuw Bron: www.delpher.nl |
Rogerius noemt de naam van de tempel niet maar in een andere publicatie wordt de tempel Winket-Eswara genoemd. Venkateswara is een avatar of manifestatie van Heer Vishnu.
![]() |
Winket-Eswara in Tripeti Bron : www.delpher.nl |
Het gaat om de tempel gelegen in de huidige staat Andhra Prahdesh, niet te verwarren met een bijna gelijknamige tempel in Coimbatore.
![]() |
Venkateswara tempels in de omgeving van Pulicat Bron : Google |
De tempel verkeert tegenwoordig weer in goeden doen, dat was bijna een eeuw geleden wel even anders gezien een aantal oude foto’s.
![]() |
Gopuram van de Venkateswara tempel in Tirupati https://www.talkpundit.com/rare-old-photographs-of-tirupati-and-tirumala-before-the-gold-and-money |
![]() |
In de Venkateswara tempel in Tirupati https://www.talkpundit.com/rare-old-photographs-of-tirupati-and-tirumala-before-the-gold-and-money |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten