maandag 18 april 2011

Nogmaals SF en archieven

Een pareltje met betrekking tot archieven uit de wereld van Star Trek:

De Cardassians, een wreed reptielachtig volk heeft gedurende tientallen jaren de ietwat achterlijke planeet Bajor bezet gehouden. Op zoek naar informatie over een op Bajor achtergebleven Cardassiaans weeskind maakt Elim Garak een opmerking over archiefbeheer tegenover de bajoraanse archivaris:

"The Cardassians are quite meticulous record keepers, madam. They taught many worlds, including this one, how to keep records. I find it difficult to believe that none exist from that period. Certainly, computer entries were made on a regular basis?"

Ding 11 van de 23-archiefdingen.

Evaluatie van de eerste 10 dingen

Ik zit nu al een aantal jaren op het internet (zowel beroepsmatig als privé) en ben met diverse verschijnselen als weblogs, het delen van fotoalbums,  RSSfeeds, Googlemaps, Youtube videos in aanraking gekomen, voornamelijk als passieve consument. Ik heb wel eens een eigen website in elkaar getimmerd.
Van de 23 dingen is voor mij als kaartbeheerder ding 9 kaarten het meest interessant voor mijn werk, met name het georefereren. In dit laatste moet ik mij eigenlijk nog geheel verdiepen. Ga ik binnenkort doen, misschien vandaag nog.
Het plaatsen van afbeeldingen van kaarten en prenten op Flickr vind ik nog niet relevant zolang de presentatie van ons beeldmateriaal via ww.archieven.nl nog zoveel te wensen overlaat. Laat dat eerst maar eens goed zijn, dan zien we wel verder.
Wat  ik wel relevant en interessant vind is de mogelijkheid om via google.docs presentaties over specifieke onderwerpen uit de kartografie en topografie aan te bieden (ding 10)  Een toepassing waarmee ik in de toekomst wel meer wil gaan doen.
Welke toepassingen van nut zijn voor de instelling als geheel? Het archief presenteert zich al op Youtube, weblogt ,doet aan RSS, twittert enfin kijk maar eens op alle symbolen onder aan de webpagina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten