maandag 18 april 2011

Tagging en tagclouds

Ding 12: Social Tagging en Tagclouds

Kaartbeschrijvingen zijn meestal geformaliseerd. Nu komen op een kaart zelf vaak vele toponiemen voor (namen van molens, huizen, kastelen, herbergen, boerderijen enz.). Het is ondoenlijk om bij elke kaart al deze toponiemen bij een  beschrijving op te nemen. Dit kost veel tijd en er liggen nog tigduizend objecten te wachten op een beschrijving. Misschien is het een idee om aan de kaartbeschrijvingen een veld toe te voegen waarin de bezoekers (na te hebben ingelogd) hun social tag kunnen toevoegen.. Mogelijk bezwaar: moet dit niet worden gemodereerd om te voorkomen dat er onzin wordt toegevoegd? Dit kost ook tijd.

Delicious voor cloudtagging : lijkt me wel aardig, maar nu moet je weer een nieuw account aanmaken bij Yahoo. Ik heb het nu even gehad met steeds maar weer nieuwe accounts aan te moeten maken, dwz weer een nieuwe gebruikersnaam en een nieuw wachtwoord. Andere keer misschien.
Overigens heb ik er geen behoefte aan om mijn favorieten overal bij de hand te hebben. Privé heb ik een aantal andere favorieten dan op het werk en dat wil ik ook zo houden.

Inmiddels (enkele weken later) heb ik een account aangemaakt bij Delicious. Maar zoals ik al eerder zei, ik wil mijn favorieten privé en zakelijk gescheiden houden.

Het lijkt me wel nuttig  om als archiefinstelling een gezamelijke favorietenlijst via Delicious op te zetten. Nu heeft elke medewerker zijn eigen favorietenlijstje, die afwijkt van de lijstjes van de collega's.  Een gezamelijke favorietenlijst zou denk kennisvermeerderend werken binnen de organisatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten