vrijdag 26 augustus 2011

Familiegeschiedenis : raadsel opgelost

Al heel lang heb ik  reproductie van een oude familiefoto afkomstig uit de nalatenschap van mijn grootvader in mijn bezit. De mensen op deze foto waren mij tot voor kort onbekend.


Steffen Bijl als jongeman


Onlangs was ik in de gelegenheid om een scan te maken van een jeugdfoto van mijn overgrootvader Steffen Bijl (in het bezit van naaste familie), en hierdoor kan ik eindelijk deze foto een plaats geven in mijn familiegeschiedenis.



















Op deze foto staat het gezin van mijn betovergrootouders Jochem Bijl en Uilkje Siegers de Lang afgebeeld.


Jochem Bijl en Uilkje Siegers de Lang met hun 9 kinderen, ca. 1896-1899

De jongeling links is mijn overgrootvader Steffen Bijl (1881-1944).

Steffen Bijl trouwde in 1903

Jochem(ook wel gespeld als Jogchem) Bijl (geb. Heereveen 1852) was in 1875 in Schoterland gehuwd met Uilkje(n) Siegers de Lang (geb. Heereveen 1853)
Jochem was van beroep timmerman.
Zijn zoon Steffen werd ook timmerman.




Van 6 kinderen op de foto heb ik gegevens over geboorte, respectievelijk huwelijk kunnen achterhalen via

Sjoukje (geb. Schoterland 1876)
Trijntje (geb. Schoterland 1878) werd nog net geen 100 jaar (mondelinge informatie uit de familiekring)
Steffen (geb. Schoterland 1881)
Elisabeth Maria (geb.Nieuwer-Amstel 1884)
Helena Johanna (geb. Amsterdam ca.1887)
Jansje (geb. Amsterdam ca. 1895)

De jongen aan rechts op de foto naast zijn zusje Helena Johanna (tante Leen) was Hendrik, de enige broer van Steffen.  Hendrik emigreerde rond 1930 naar de VS keerde enkele jaren later echter weer terug naar Nederland en werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers geïnterneerd omdat hij de Amerikaanse nationaliteit had. (mondelinge informatie uit de familiekring)

2 kinderen op de foto zijn nog niet geïdentificeerd.
Aan de hand van de tot nu toe bekende gegevens van de mensen op de foto kan deze foto worden gedateerd tussen 1896-1899.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten