woensdag 7 juni 2023

Familiegeschiedenis: Reine Adele Simons, 1898-1985

Mijn grootmoeder Reine Adele Simons werd op 16 december 1898 geboren. Het was mij reeds bekend dat zij met haar tweede naam Adele was vernoemd naar haar oudere zusje Adele die eerder in datzelfde jaar was overleden.

Het huwelijk van haar ouders Hendrik Marius Simons en Wilhelmina Veronica Henriette Nielo werd voltrokken op 4 mei 1892.

Het jonge paar trouwde in het huis van de ouders van de bruid aan de Saramaccastraat omdat  de comparante wegens ziekte verhinderd was om naar het kantoor van de de Burgerlijke Stand te komen.

De reden van de verhindering werd 12 dagen later duidelijk door de geboorte van hun eerste kind Adele op 16 mei 1892.

geboorteakte Adele Gertrude Rebecca Simons
Nationaal archief Suriname
SR-NA_2.10.61_81_0164


geboorte Adele Gertrude Rebecca Simons 1892

Kort geleden kwam ik er namelijk achter dat mijn grootmoeders eerste naam Reine was vernoemd naar een ander zusje Reine Heloïse geboren in 1897 en overleden in april 1898.

1898 zou een vreselijk jaar worden voor mijn overgrootouders.


geboorteakte Reine Heloïse
Nationaal archief Suriname
SR-NA_2.10.61_99_0049


geboorte Reine Heloïse Simons


overlijden Reine Heloise, 18 april 1898

Adele stierf op 6 augustus 1898

overlijden Adele op 6 augustus 1898



Advertentie naar aanleiding van het overlijden van Adele

Voor mijn overgrootouders Wilhelmina Veronica Henriette Nielo en Hendrik Marius Simons was 1898 inderdaad een dramatisch jaar, met het overlijden van twee jonge dochters, en van Wilhelmina’s moeder Jacoba Charlotte Prudence Nielo-Elder, en de geboorte van mijn grootmoeder Reine Adele Simons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten